Just nii jah… Kõik see kuld, kard ja sädelus, mis meeleolu häälestamiseks juba novembri alguses kaubandusmaailma vallutab, on ju tegelikult päris hingetu ja võlts. Hing on pigem omatehtus, tähenduses ja lugudes.

Meie – eestlaste taust on talumajade tagatubades ja seal ei olnud sädelust. Jõuluaja uhkeim ilu oli kooritud pilliroo heledus tumeda palkseina taustal. Pilliroost jõulukrooni tehti ikka ise, koos perega, lapsedki said hakkama. Lood räägivad, et kroonid hoidsid kurja eemale. Need paigutati majas nõnda, et tuppa tulija kohe kergesti märkaks ja kroon võimaliku kurja pilgu kinni saaks.

Jõulukroon oma olemuselt on lihtne, kõrred kaheksakandiliseks ornamendiks säetud. Samas, kui tegijaid rohkem, võib kümned pisikroonid kokku põimida ja tulemus võib meenutada suisa mõisamaja kroonlühtrit. Värviga vürtsitamiseks saab juurde riputada mõne koduse kommi või riideriba, lõngajupi või sule.

Minu enda lapsepõlve jõuluaja juurde kuulub kahtlusteta ka jõulukroon. Saaremaal ranna äärest korjatud roog kooriti ettevaatlikult, kuni välja tuli kuldse kumaga sisemus. Neid põimiti vanaema juures üheskoos krooniks ja tänaseni on see üks lapsepõlve ehedaim jõulumeenutus. Kuigi tollal nimetati neid riigikorrast tulenevalt pigem näärikroonideks J

Sel aastalõpul kutsun teidki taaslooma seda isetehtud pühadetunnet. Võta aastalõpuses sahmimises tunnike koos kolleegidega. Istume maha, vaatame üksteisele otsa ja laseme näppudel käia. Sekretär ei pea ka pead vaevama, et mis värvi klaasmune sel korral kontorilakke riputamiseks peaks ostma, pundi peale mitmed pisikesed kroonid saame sättida ägedaks ja omatehtud kontorikaunistuseks.

Ei, ega ise ei pea minema roogu rabistama. Õrreke toob kõik vajamineva kaasa. Sina lihtsalt helista meile ja kogu tiim kokku. Usu, ka kõige ninakirtsutavama hoiakuga kolleeg leiab rõõmu üles, oma kätega meisterdamisel on lihtsalt selline vägi sees.

Ja kui Sulle need Hiina klaasmunad ka meeldivad, siis need saad jõulukrooni külge ka riputada!

PS! ja kui bossile lähed jõuluaegse koosmeisterdamise mõtet maha müüma, siis teda võid kõnetada näiteks sellise argumendiga, et niimoodi saab teie tiim kliimakatastroofi leevendada ja keskkonda natukenegi hoida. Sellele ta lihtsalt ei saa „ei“ öelda!